RPG dno 1
Angeluss 13. března 2018 |
---|
Nejspíš teď kroutíte hlavou nad nadpisem a říkáte si: "Co je to proboha za název?" Inu, spanilého rytíře na bílém koni, který by se hrdinně chopil dlouho plánované RPG rubriky, jsme v redakci zatím nenašli, a tak mi nezbylo než se tohoto nechtěného dítěte ujmout sám. Přemýšlel jsem, jestli bude lepší čtenáře obohatit o názory na věčně nevyřešené otázky světa RPG, nebo jim přiblížit některý z profláknutých RPG systémů. Trochu to bolelo, a když jsem si uvědomil, že originalita těchto témat je veskrze nulová, po pár vteřinách jsem obě varianty zavrhl a s přemýšlením raději přestal. Nikdy mi to nesvědčilo. Mimochodem, právě profláknutá velká RPGčka jako dračák, Shadowrun nebo Vampire jsou na internetu největší problém. Ačkoli je propaguje většina online RPG serverů, několika set stránkovou příručku si málokdo přečte. Složitost hraných světů je na webu jen těžko obsáhnutelná. Veškerá herní filozofie se pak smrskne na povrchní vidinu rasy, povolání, klanů... Hráči dál hrdě prohlašují, že hrají dračák, Shadowrun i Vampire, ale myslí přitom obecně fantasy, sci-fi nebo příběh v kůži nadlidské stvůry, která jim přijde hrozně cool. Hlavně ve světech World of Darkness (Vampire) je podobný přístup zavrženíhodným rouhačstvím, protože úplně potírá veškerý hlubší obsah, na němž WOD staví. Stejně jako hrdinu nedělá jeho kvér, myšlenku RPG nelze vtěsnat do pouhého seznamu herních archetypů. Uspěchaný a povrchní svět internetu propracované hře nefandí. To je důvod, proč tu denně slýcháme zprofanované pojmy jako RP (což, mezi námi, vůbec není hra bez pravidel, ale jen upřednostnění hrané role před neobjektivní náhodou) i důvod, proč se v RPG dně obsáhlejší a složitá RPGčka neobjeví. Na internetu spoléháme především na vlastní fantasii a jakkoli promyšlené konvence zvenčí považujeme za přítěž. V příběhu si ceníme svobody a nevázanosti, rozvleklá pravidla proto považujeme za omezující a nechtěná. Známější RPG se tak dostávají úplně mimo mísu. Sáhneme tedy jinam – po příručkách, které v obchodech nenajdete, a to ani jako podložku pod policí. Leží až na pomyslném RPG dně, kam se běžný smrtelník málokdy dostane. Drtivá většina těchto hříček vzniká jako tzv. Indies – hry, jejichž původcem je nezávislá scéna. Indies si oblíbily minimalismus. Zpravidla vyjadřují jen několik jednoduchých myšlenek za použití snadno a rychle pochopitelných mechanismů a cílených zápletek. Pro ilustraci si posloužíme krátkým příkladem: V sobotu odpoledne se sejde parta studentíků. Staré známé RPG už je neláká a proto se rozhodli vymyslet něco vlastního. Kája se vždycky chtěl stát rytířem, Mája by zas ráda nějakou romantiku, Pája je rozený diplomat a Áju zajímá jedině historie. Čeho bude svědkem jejich potemnělý podkrovní byteček dnes? Vyberou zápletku, která všechny jejich přání spojuje. Námětem dobrodružství budou například Artušovské legendy. Kostky tentokrát nikdo nedonesl, takže se bude hrát RP. Aby se podpořila myšlenka diplomacie a mezilidských vztahů, nebude úspěch postav vyhodnocovat vypravěč, ale ostatní hráči společným hlasováním. Každá postava si na začátku definuje původ a cíl, kterého hodlá dosáhnout, hlubší charaktery se zformují za běhu. Nová Indie hra je na světě. Specifický námět a ne zcela konvenční řešení můžou a nemusí sednout. Nenechte se proto znechutit, pokud vás prvních pár dílu RPG dna neosloví. Na rozdíl od komerčních titulů podbízejících se co největšímu publiku (proto je většina příruček tak nesmyslně dlouhá) si Indies své příznivce pečlivě vybírají a na vaši notu mohou naladit třeba až v pátem nebo i pozdějším pokračování tohoto seriálu. Byla by škoda tu chvíli propásnout. Netradiční přístupy, ve kterých si Indies doslova libují, jsou pro internet jako dělané. Setkáme se se spoustou bezkostkových a RP systémů osvobozených od nadvlády šestistěnné náhody. Narazíme i na příručky umožňující hraní bez přípravy příběhu i herních postav nebo bez vypravěče. O minimalismu už řeč byla, některé RPG jsou dokonce tak krátké (1-2 strany), že je můžeme bez problémů přidat jako časopisovou přílohu. Se zmínkou o příloze jsme se mimoděk dostali k té největší výhodě. Indies jsou často volně šiřitelné. Spoustu z nich si můžete bezplatně stáhnout a beztrestně rozeslat svým hráčům. Máte se tedy na co těšit. Tolik k úvodu. Na příště už čeká nějaká ta ňamka. Doufám, že vás budoucí díly RPG dna potěší a že alespoň některým vnuknou použitelný herní nápad. O to tu přeci jde. Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v červnu 2009. |